Escrita: Conceitos e Práticas

Teacher Responsible: Maria Cristina Vieira da Silva
2º Ano | 1º Semestre
Learning objectives
Know writing process mechanisms, master conceptual models that provide the basic foundation for the properdevelopment of writing, promote playful and formal writing environments; recognize reading and writing processes as fundamental to personal development; identify and overcome writing gaps and blocks. Master the scientific writing features and creative writing. Being able to produce various types of text and be able to produce materials for the promotion of writing in preschool contexts and teaching the 1st Cycle.

Syllabus
1. Writing 1.1. Relationship with writing 1.1.1. Writing and Identity 1.1.2. The phases of writing 1.1.2.1. From process to Product 1.2. Writing blocks 1.3. From writing blocks to the pleasure of writing 2. Activities for the development of writing. 2.1.Techniques and strategies for formal and creative writing 2.2. Creative writing games 2.3. The Scientific writing

Teaching methodologies (including evalution)

We will use presentations, debates, document analysis, individual and group work. Individual and collective production of written texts will be emphasized. Evaluation: Individual work: 60%; Group Work: 40%.

Essential Bibliography (including ISBN)

ALEIXO, C. (coord.) (2010). Roteiro Avaliação de Textos - da aferição das aprendizagens à sala de aula. Lisboa: ME-GAE BAPTISTA, M. A., F.L.P Viana & L. F. T. Barbeiro (2011). O Ensino da Escrita: a Dimensão Gráfica e Ortográfica, Lisboa: ME-DGIDC. BARBEIRO, L. F. & M. L. A. Pereira (2007). O Ensino da Escrita: a Dimensão Textual, Lisboa: ME-DGIDC. BARBEIRO, L. (2007). A aprendizagem da ortografia. Porto: Asa. BUESCU, H.C. et al. (2015). Programa e Metas Curriculares de Português do Ensino Básico. Lisboa: ME-DGIDC. CASSANY; D. (2000). Reparar la escritura: didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Graó Editorial. Direção-Geral da Educação. (2018). Aprendizagens Essenciais - 1.º, 2.º e 3.º Ciclos do Ensino Básico I Português. Lisboa: DGE. Disponível em http://www.dge.mec.pt/portugues LEÃO, M. & H. Filipe (2002). 70 + 7 Propostas de Escrita Lúdica, Porto: Porto Editora.