Avaliação Compreensiva e Construção Curricular

Teacher Responsible:
1º Ano | 1º Semestre
Learning objectives
Identify referral processes Acquire skills of classification of functionality using the ICF Acquire skills assessment of special educational needs Realize the importance of determining factors of a resume Identify and discuss ways to curricular differentiation Acquire basic skills on construction and development of curricula in specific populations

Syllabus
1- Comprehensive Assessment 1.1- Conceptuals Assumptions 1.2- Referral Process 1.3- Functionality Classification - CIF 1.4- Evaluation Models 1.5- Assessment strategies and instruments 2- Definition of individual education program 3- Curricular Construction 3.1- From Uniformity to differentiation 3.2- Curricular Adjustments 3.3- Individual Specific Curricula

Teaching methodologies (including evalution)

Lectures, discussion of case studies, group work, discussion forums. The evaluation involves the realization of a practical written work of characterization of a student/child with SEN, which involves the definition of a curriculum proposal (100%).

Essential Bibliography (including ISBN)

Alcaraz, N. (2015). Aproximación Histórica a la Evaluación Educativa: De la Generación de la Medición a la Generación Ecléctica. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 11-25. Disponível em www.rinace.net/riee/numeros/vol8-num1/art1.pdf ISSN 19890397 Correia, L. M. & Tonini, A. (2012). Avaliar para intervir: um modelo educacional para alunos com necessidades especiais. Revista Educação Especial, v. 25, nº 44, pp. 367-382. ISSN 1808270X Cosme, A. & Trindade, R. (2012). A Gestão curricular como um desafio epistemológico: A diferenciação educativa em debate. Interacções, nº 22,pp. 62-82. Disponível em www.eses.pt/interaccoes ISSN 16462335 Moreira, A. F.& Silva, T. T. (org) (2000). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez. ISBN 852490546 Silva, F. (2010). Entre o processo civilizador e a gestão controlada do currículo: a escola inclusiva "dos deficientes". Currículo sem Fronteiras, v.10, n.2, pp.214-227. ISSN 16451384